أخر الأخبار

مشاهدة فتاة تضع أوراق الملفوف على صدرها

 
مشاهدة فتاة تضع أوراق الملفوف على صدرها


يتمتع الملفوف خصائص علاجية كثيرة بسبب غناه بالألياف والفيتامين "س"، وهو مفيد للأشخاص الذين يعانون من ارتفاع الضغط والسكري.. إليكم أهم خصائصه الصحية:


الألم: يعمل الملفوف على التخفيف من آلام الجروح، كما أنه مضاد حيوي طبيعي، لذلك فهو يعمل على التخفيف من آلام الروماتيزم والمفاصل، ويكفي وضعها على مكان الالم.

قال لي تعالي أفرجك على شقتي - مايان السيد - 😭😭😭😭


الرضاعة: للتخلص من الالام الكبيرة التي تسببها الرضاعة، يكفي وضع أوراق الملفوف على الثديين، ليختفي الوجع.


التعب: للتخلص من تعب الارجل، يكفي وضع أوراق الملفوف على الركبتين أو كعب القدم واتركوها طوال الليل، فهو يسحب التعب.


الملفوف لإنقاص الوزن: قوموا بغلي الملفوف لعدة دقائق، وقوموا بتصفيتهم واتركوهم حتى تنخفض حرارتهم، ثم ضعو الأوراق على المكان المراد معالجته كالفخذين والبطن، ثم اتركوها طوال الليل، ويمكن تكرار العملية ثلاث مرات إن كان ضروريا.


   

حماتي طول الليل سمعها بتتكلم مع حد في الموبايل 😭😭😭 

ام مراتي طول الليل سمعها بتتكلم مع حد في الموبايل 😭😭😭


حيلة ورق الكرنب للصدر .. اعرفي فوايدها معانا


الكرنب واحد من افضل الاكلات منخفضة السعرات الحرارية واللي ليه فوايد كتير ، كتير من الناس يعرفوا ان الكرنب يعتبر اكلة مفيدة لخفض الكوليسترول ، ولكن كتير كمان ميعرفوش ان الكرنب ليه استخدامات غريبة وصحية ، ومن المثير للدهشة ان الكرنب ممكن يكون ليه تأثير ايجابي لو تم استخدامه كعلاج موضعي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك فوايد ورق الكرنب الصحية ، وازاي تستخدميه للصدر وغيرها من الاماكن في الجسم لعلاجها.

انا عارفة انى سنى كبير بس انا نفسى احس زى البنات 😢


فوايد ورق الكرنب الصحية:

1- علاج آلام الرضاعة الطبيعية:

بعض النساء ممكن يعانوا من الالم اثناء فترة الرضاعة الطبيعية ، ودعي الالم ده باستخدام ورق الكرنب الطازة عن طريق وضعه على الصدر ، ممكن بدبوس تشبكي الاوراق مع بعض على شكل الثدي ، وتسيبيها على صدرك كام ساعة ، او تحطي اوراق الكرنب في التلاجة تبرديها وبعدين تحطيها على الثدي مرتين في اليوم لمدة 20 دقيقة ، تقدري تعملي الطريقة دي اثناء الرضاعة الطبيعية او ضخ اللبن ، وهتحسي بالراحة في خلال اسبوع واحد.

الاسم: نورهان البلد: القاهره 🇸🇦 العمر: 36 الطول: 164 الوزن: 47

 الاسم: نورهان البلد: القاهره 🇸🇦 العمر: 36 الطول: 164 الوزن: 47


– في العلاج ده الافضل متستخدميش اوراق الكرنب الخارجية لانها بتبقى رقيقة اوي ومش بتحتفظ بالبرودة فترة طويلة ، استخدمي الاوراق الداخلية السمكية.


– حطي الورق على الصدر ولفيه كويس ، وسيبي منطقة الحلمات مكشوفة ، والبسي حمالة الصدر عشان تثبتي الورق على الثديين.

مشاهدة فيديو رقص الممثلة : عائشة بن أحمد



– سيبي الورق على الصدر لحد ما تحسي ان خلاص البرودة بتاعته راحت ، بعدها شيليه.


– لو انتي لسه بترضعي رضاعة طبيعية او بتضخي اللبن للطفل من الصدر ، متستمريش على العلاج ده لفترة طويلة اوي ، لانه ممكن يسبب في انخفاض اللبن.



– بعد ما تحسي انك مرتاحة ومافيش الم في الصدر ولا تورم ، اتوقفي عن العلاج لفترة ، وبعدين كرريه تاني ، ولكن سيبي وقت كافي بين كل مرة والتانية.



2- علاج الغدة الدرقية:

الغدة الدرقية تعتبر من اهم الغدد في الجسم ، بتنتج هرمونات ليها دور مهم في صحة الجهاز الهضمي والتمثيل الغذائي او معدل الحرق ، والطب البديل بيقولنا اننا ممكن نستخدم ورق الكرنب كعلاج موضعي على الغدة الدرقية.

الطريقة بكل بساطة حطي ورق الكرنب على الرقبة هيساعد على ابطال هرمونات اضطراب الغدة الدرقية ، ولو هيكون من الصعب انك تحطيه على الرقبة وتنامي بيه طول الليل ، فحاولي انك تحطيه عى الرقبة خلال اليوم لساعات طويلة عشان يديكي النتيجة المطلوبة.


3- علاج الصداع:

الكرنب بيحتوي على فيتامين C, K, حمض الفوليك, الكالسيوم, البوتاسيوم, المغنيسيوم, والحديد ، بالتالي هو يعتبر علاج فعال للصداع ، الصداع ممكن يكون سببه الاجهاد او نقص التغذية ، وده السبب اللي بيخلي اكل الكرنب مفيد ، ولكن من الحيل الغريبة والفعالة اللي ممكن تستخدميها هو وضع اوراق الكرنب على منطقة الصدغ او اعلى الجبين لعلاج الصداع ، البشرة هتمتص كل العناصر الغذائية بالاضافة انه هيهديكي ، ولراحة اكتر ، ممكن تحطي اوراق الكرنب في الفريزر لمدة 15 دقيقة قبل استخدامها.


4- تقليل تورم المفاصل:

كتير من المتخصصين بيوصوا بلف المفاصل باوراق الكرنب لانها بتساعد عى التقليل من الالتهاب ، الكرنب بيحتوي على الجلوكوزينولات ، وده مركب مضاد للسرطان ومضاد للالتهابات ، شيلي الاجزاء او الاوردة الناشفة في اوراق الكرنب وحطي اوراق الكرنب بين ورقتين مناديل مطبخ ، واضربي على الورق بالشاكوش بتاع اللحمة عشان تنشطي مركبات الشفاء ، بعدها حطي الاوراق دي مباشرة على المفاصل المصابة لتقليل التورم والالم.

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -